Tramvajová trať roste, teď začne i stavba nového krytého odstavu pro osmnáct tramvají

Tramvajovou dopravu v Olomouci čekají velké věci. Stavba nové trati od Trnkovy po Schweitzerovu ulici je už v plném běhu a úspěšně pokračuje. V současnosti začíná výstavba 105 metrů dlouhé kryté haly, v níž bude místo pro odstavení až osmnácti tramvají typu VarioLF/EVO. V hale bude také prostor pro opravy tramvají i nutné zázemí pro řidiče.

Možná podoba haly pro odstav tramvají poblíž hlavního nádraží v Hodolanech.

Obě velké stamilionové investiční akce byly oznámeny současně. Mají totiž hodně společného. Po prodloužení trati na Nové Sady se počítá i s pořízením nových tramvajových souprav. Jenže olomoucký Dopravní podnik dlouhodobě trápí nedostatek kapacit pro odstavení tramvají. Protože se velké nové depo, které by mělo být v Neředíně, ještě asi dlouho stavět nebude, bylo nutné najít provizorní řešení. Tím je právě krytý odstav ve Fibichově ulici na ploše poblíž železniční trati.

Odstav tramvají využije volnou plochu mezi tramvajovou a železniční tratí. / Foto: Google Maps

Dopravní podnik už vybral vítěze veřejné soutěže. Stala se jím společnost OHL ŽS, která buduje také samotnou tramvajovou trať a která nabídla stavbu nového odstavu za 279 milionů korun. V srpnu už firma převzala staveniště, zatím na místě ale žádné stavební stroje lidé neuvidí, protože probíhají teprve přípravné práce a vyměřování. Stavba by se měla reálně rozběhnout v září a potrvá do března roku 2023. Jelikož nová trať bude hotová už na podzim 2022, vznikne zhruba půlroční mezera mezi dokončením obou staveb. Podle informací z DPMO ale nebude problém tuto mezeru provozně zvládnout.

Zastřešená hala je lepší

Odstav u vlakového nádraží měl původně mít podobné řešení jako odstavná plocha „Rubik“ v Sokolské ulici pod areálem Vlastivědného muzea a Muzea umění. Nakonec se ale s ohledem na zázemí pro dispečery a řidiče i na možnosti kontrol a drobné údržby vozů zvolilo řešení zastřešené haly. Do odstavu se dostanou tramvaje ze současné trati u smyčky Fibichova přes dvě kolejové výhybky. Do haly bude možné vjet jak ve směru od hlavního nádraží, tak i od Hodolan. 

 

Původní tramvajové depo v Sokolské ulici vzniklo už v roce 1899. / Foto: FB Dopravní podnik města Olomouce

Problém odstavných kapacit provází olomouckou tramvajovou dopravu po desítky let. Staré depo v Sokolské ulici vzniklo už v roce 1899 při zahájení tramvajového provozu v Olomouci. Později se počítalo se vznikem společného depa pro tramvaje a autobusy, to se ale nikdy neuskutečnilo. V 50. letech proto přibyla odstavná kolej v Sokolské ulici a v roce 1984 odstavné nekryté kolejiště „Rubik“ ve stejné ulici. Zvětšování vozového parku si v roce 2013 vynutilo vybudovat noční odstavné stání na smyčce tramvají na konečné v Nové Ulici.

Významnou část nákladů na stavbu odstavu ve Fibichově ulici vedle současné smyčky uhradí Dopravní podnik města Olomouce z dotace.

 

Odstav tramvají využije volnou plochu mezi tramvajovou a železniční tratí. / Foto: Google Maps

Odstav tramvají využije volnou plochu mezi tramvajovou a železniční tratí. / Foto: Google Maps

Vizualizace budoucí podoby tramvajového odstavu v prostpru vedle vlakových kolejí...

Řez halou tramvajového odstavu u hlavního nádraží

 

Zdroj: https://olomoucky.rej.cz/

Sdílet

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 111

Společnost Dopravní podnik města Olomouce, a.s., IČO 47676639, sídlo Koželužská 563/1, 779 00 Olomouc, je členem koncernu statutárního města Olomouc, kde statutární město Olomouc, IČO 002 99 308, se sídlem Horní náměstí 583, 779 11 Olomouc, vystupuje jako řídící osoba.

Najdete nás také na:

YouTube Instagram Twitter

Copyright © 2024 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Realizace © WINTERNET s.r.o.