Informace o tramvajích typu Astra LTM 10.08

Historie tramvají Astra Inekon

Do Olomouce byly dodány 4 tramvaje Astra, evidenční čísla 201, 202, 203, 204

První nízkopodlažní tramvaj Astra ev. č. 201 byla do Olomouce dovezena z výrobního závodu Škoda v Plzni dne 21. 11. 1998 a dne 1. 12. 1998 se s ní uskutečnila technickobezpečnostní zkouška.

Poprvé cestující tato tramvaje vezla na prezentační Mikulášské jízdě 5. prosince 1998 za účasti představitelů města Olomouce. 

Druhý vůz ev. č. 202 byl dodán několik dní po prvním, a to 14. 12. 1998.

 

Další dvě Astry (ev. č. 203 a 204) byly dodány v prosinci 1999. Tomu ale předcházela úprava areálu v Koželužské ulici, demolice kotelny a uhelny v nejstarší hale tramvajové vozovny a její rekonstrukce na "halu Astra".  Údržba nízkopodlažních tramvají je zcela odlišná, neboť elektrická výzbroj je umístěna na střeše vozidel. Novým technologickým postupům proto muselo být upraveno i dílenské zázemí. 

 

Pro rok 2000 byly rezervovány ve výrobním plánu Škodovky pro Olomouc ještě dvě tramvaje, které nakonec pro vysokou finanční náročnost nebyly objednány (předchozí vozy byly financovány zejména prostřednictvím úvěrů).

V roce 2004 proběhla výměna brzdových systémů SAB WABCO (Švédsko) za systém DAKO – CZ s řízením DI – ELCOM.

V letech 2014 až 2018 prošly všechny čtyři olomoucké Astry velkou prohlídkou ve společnosti Ekova Electric (dnes Škoda Ekova).

6. 9. 2023 byl vůz ev. č. 202 odstaven a následně sloužil jako zdroj náhradních dílů pro zbylé tři tramvaje.

Vyřazení Aster je součástí strategie obnovy tramvajového parku dopravního podniku, který zařazuje nové tramvaje typu EVO1/o do provozu jako náhrada starších vozidel.

Poslední jízdy v provozu:

  •          Tramvaj Astra ev. č. 201 dojezdila 19.  dubna 2025,
  •          tramvaj ev. č. 202 naposledy vyjela do olomouckých ulic 1.8.2023,
  •          a vůz ev. č. 204 byl vypraven naposledy dne 26. 6. 2025. 

Vozy ev. č. 201 a 202 byly odvezeny k fyzické likvidaci dne 2. 9. 2025 do kovošrotu Stolička v Olomouci-Holici.

Od počátku bylo zřejmé, že z ekonomických důvodů není možné budoucnost tramvajového provozu stavět pouze na nových tramvají Astra. Počínaje rokem 1999 byly zahájeny modernizace tramvají T3 SUCS. 

S několikaletým odstupem se pokračovalo nákupem tří vozů Inekon Trio (byly zakoupeny v rámci projektu Rozvoj MHD v Olomouci s využitím finanční dotace z EU). 

Technické uspořádání vozidel s krátkými články a pevnými neotočnými podvozky je sice ve světě používané, klade ale zvýšené požadavky na trasování tramvajových tratí. Proto byly tyto tramvaje standardně nasazovány  na linky č. 1 a 7 vedené mimo historické jádro města po přímější trati na třídě Kosmonautů. 

 


 

V sobotu 27.9.2025 pořádá DPMO ve spolupráci s Klubem přátel MHD rozlučkovou jízdu tramvají typu Astra. Tato jízda je určena pro všechny milovníky městské tramvajové dopravy v Olomouci a přeprava  v rozlučkové tramvaji bude zdarma.  Bližší informace o Rozlučkové jízdě naleznete zde > https://www.dpmo.cz/informace-pro-cestujici/aktuality/?id=831. 

 

 


 


Technické parametry:

  • Rozchod: 1 435 mm
  • Délka (bez spřáhel): 20 090 mm
  • Šířka: 2 460 mm
  • Výška: 3 460 mm
  • Rozvor náprav: 1 880 mm
  • Průměr kol: 610 mm
  • Míst celkem: 132 osob
  • Míst k sezení: 42 osob
  • Míst k stání: 90 osob
  • Hmotnost prázdného vozu: 22 400 kg
  • Hmotnost max. obsazeného vozidla: 37 940 kg
  • Výkon motorů : 4x85 kW asynchronní (střídavý)
  • Elektrická výzbroj: střídavá s rekuperací – ELIN
  • Nejvyšší provozní rychlost: 70 km/h

 

Zajímavosti o tramvaji typu Astra:

  • Výrobce: Škoda - Plzeň
  • Rok výroby: 1998-1999
  • Evidenční číslo: 201-204

Škoda 03T obchodní názvy Astra (asynchronní tramvaj), původně označována jako Škoda Inekon LTM 10.08) je česká tříčlánková nízkopodlažní tramvaj vyráběná společností Škoda.

Svoji premiéru měla roku 1998prototypy se objevily již na přelomu let 1997 a 1998.

Jedná se o jednosměrný čtyřnápravový motorový částečně nízkopodlažní tramvajový vůz skládající se ze tří článků, které jsou navzájem spojeny kloubem a krycím měchem. V pravé bočnici se nacházejí čtvery předsuvné dveře. Na střeše vozidla je umístěna elektrická výzbroj, která umožňuje rekuperaci při brzdění a u vozidla tak snižuje celkovou spotřebu energieTrakční motory jsou asynchronní a spolu s napěťovým střídačem IGBT mají rovněž určitý podíl na snížené spotřebě energie oproti například odporové regulaci.

Prostřední článek tramvaje je nízkopodlažní, tvoří 50 % celé tramvaje. Celý vůz je průchozí, při jeho navrhování bylo myšleno i na osoby se sníženou schopností pohybu a kočárky. Pod dveřmi středního článku je umístěna výsuvná plošina.

Tramvaj je přívětivá pro hendikepované osoby. Střední nízkopodlažní článek je bezbariérový, zde mohou bez pomoci najíždět vozíčkáři i rodiče s dětskými kočárky a nástup bez schodů přivítali také méně pohyblivý cestující.

Hospodárnost provozu zajišťuje asynchronní elektrická výzbroj s bezztrátovou regulací rozjezdů a rekuperačním bržděním, při němž je do troleje vracena elektřina.

Tramvaj Astra ev. č.  201 měla elektrickou výzbroj ELIN kompletně z Rakouska, vůz 202 už s montáží části výzbroje přímo v Plzni.  

Tramvaj dva hnací podvozky pod krajními články a neseným středním článkem. Vzhledem k nízké podlaze je převážná většina elektrické výzbroje umístěna na střeše vozidla.

Na předním článku je umístěn polopantograf s elektrickým pohonem, bleskojistka, odrušovací tlumivka, ventilační jednotka salónu cestujících a klimatizační jednotka řidiče.

Na prostředním článku tramvaje je umístěn trakční střídač, brzdový odporník, skříň stykačů a ventilační jednotka salónu cestujících.

Na třetím článku je umístěn ventilační jednotka salónu cestujících a skříň, ve které jsou dva střídače pomocných pohonů, statický nabíječ baterie a palubní sítě.

Kromě výše uvedených zařízení jsou na střeše umístěny silno a slaboproudé svorkovnice, které umožňují v případě potřeby snadné rozpojení jednotlivých článků. 

Zbytek el. zařízení je převážně soustředěn do mezistěny řidiče. Zde je umístěn řídící počítač trakčního měniče a řídící počítač brzdové jednotky. 

 

 

 

Fotogalerie

Astra LTM 10.08 - ev. č. 201

 

 

Astra LTM 10.08 - ev. č. 202

Astra LTM 10.08 - ev. č. 203

Astra LTM 10.08 - ev. č. 204

 

Sdílet

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 111

Společnost Dopravní podnik města Olomouce, a.s., IČO 47676639, sídlo Koželužská 563/1, 779 00 Olomouc, je členem koncernu statutárního města Olomouc, kde statutární město Olomouc, IČO 002 99 308, se sídlem Horní náměstí 583, 779 11 Olomouc, vystupuje jako řídící osoba.

Najdete nás také na:

YouTube Instagram Twitter

Copyright © 2025 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Realizace © WINTERNET s.r.o.