O tramvaji č.223

Elektrický motorový vůz číslo 223 z roku 1930

Tramvaj 223Roku 1905 zahájily Ringhofferovy závody na Smíchově výrobu tzv. jednotného typu tramvají pro pražské elektrické dráhy. Design tramvaje navrhl proslulý český secesní architekt Jan Kotěra a nadlouho tak ovlivnil kolorit města.

Tramvaje byly vyráběny v několika pozměněných sériích na Smíchově a také továrnou na vozy v Kolíně v letech 1905 – 1933. Od pražského provedení byly odvozeny tramvaje pro České Budějovice, Most, Plzeň a Teplice i pro zahraničí (např. Moskva, Dubrovník). Pro tuzemsko bylo vyrobeno 666 vozů pro dva rozchody.

tramvaj 233_01Po druhé světové válce začaly pražské elektrické dráhy tyto tramvaje vyřazovat. Část z nich byla ještě předána do Košic, Olomouce, Ostravy a Plzně. Do služeb olomouckým cestujícím byly v letech 1947 – 1967 postupně zařazeno 63 pražských tramvají ve dvou provedeních (rok výroby 1905–1910 a 1920-1925). Pravidelně jezdily až do roku 1970 a jako záložní zůstaly do února 1971, pak byly vyřazeny.

V roce 1974 vyřazovaly zbylé dvounápravové tramvaje z osobní dopravy i pražské Dopravní podniky. Tehdy byla tato tramvaj předána do Olomouce a zde ještě sloužila jako služební vůz v letech 1975 – 1984.

Tramvaj 223_95letPřed 85. výročím tramvajové dopravy v Olomouci byla tramvaj č. 223 částečně opravena. Po oslavách byla odstavena a její provoz s cestujícími byl po dalších úpravách schválen před oslavami 90. výročí pouliční dráhy v Olomouci v roce 1989.

Díky svému „nenaleštěnému“ provoznímu vzhledu a svébytné atmosféře olomouckých historických ulic tato tramvaj již dvakrát absolvovala filmové natáčení, a to roku 1992 (film Záhada hlavolamu) a roku 2002 (film Doktor Živago).

V roce 1996 byl tento vůz Ministerstvem kultury České republiky prohlášen za kulturní památku.

Historické vozy v DPMO, a.s.

Historický motorový vůz č. 223

rok výroby 1930
výrobce Ringhofferovy závody, a.s. Praha
délka 10 820 mm
šířka 2 130 mm
výška 3 305 mm
rozvor 3 100 mm
rozchod 1 435 mm
průměr kol 865 mm
hmotnost 12 000 kg
obsaditelnost 24 míst k sezení, 10 míst k stání v oddílu 7 míst k stání na přední plošině, 13 míst k stání na zadní plošině
napětí v troleji
600 V stejnosměrných 
výkon motorů 2 – 60 k
původní pražské číslo 2238 
nynější číslo DPMO, a.s. 223 

Historický vlečný vůz č. 99

rok výroby 1951
výrobce Gottwaldovy závody, První brněnská a Královopolská strojírna n. p. Brno
délka 10 960 mm
šířka 2 240 mm
výška 2 290 mm
rozvor 3 400 mm
rozchod 1 435 mm
průměr kol 635 mm
hmotnost 7 700 kg
obsaditelnost 26 míst k sezení, 44 míst k stání
původní ostravké číslo 206, později 8821
nynější číslo DPMO, a.s. 99 

Mimo této tramvaje se podařilo zachovat i další veterány olomouckých tramvajových kolejí:

16 originální olomoucká tramvaj z roku 1912 prohlášená za kulturní památku v roce 1994, renovovaná roku 1999, deponovaná v Technickém muzeu v Brně (majetek DPMO, a.s.)
61 roku 1968 renovována u výrobce, označena pražským číslem 180 a 2 dny před okupací republiky ozbrojenými silami Varšavské smlouvy byla expedována ze země do Národního tramvajového muzea v anglické Crichi (Velká Británie)
67 od roku 1965 v Praze v tamním podnikovém museu, kde je vystavena pod původním číslem 275.
205 v dílnách DPMO, a.s. byla restaurována a upravena podle požadavků Technického muzea v Brně. Po 75. výročí tramvajové dopravy v Olomouci (1974) byla předána do expozice v Brně-Líšni.

Zpracoval: p. Ondřej Pícha

Významní partneři veřejné sbírky:

Olomoucký krajStatutární město OlomoucDPMOEsmediaHampl

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 150

Prodejny:

Legionářská 1, Olomouc
+420 584 148 415

po-pá 6:00 - 18:00, so 7:00 - 12:00

Hlavní nádraží, Olomouc
+420 584 148 414

po-pá 5:00 - 19:00, ne 14:00 - 19:00

Ostravská ul., Olomouc
+420 585 313 861
po-pá 5:00 - 17:00
(smluvní prodejce)

Najdete nás také na:

YouTube Instagram Google Plus

Copyright © 2016 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Realizace © 2016 WINTERNET s.r.o.