Roku 1905 zahájily Ringhofferovy závody na Smíchově výrobu tzv. jednotného typu tramvají pro pražské elektrické dráhy. Design tramvaje navrhl proslulý český secesní architekt Jan Kotěra a nadlouho tak ovlivnil kolorit města.
Tramvaje byly vyráběny v několika pozměněných sériích na Smíchově a také továrnou na vozy v Kolíně v letech 1905 – 1933. Od pražského provedení byly odvozeny tramvaje pro České Budějovice, Most, Plzeň a Teplice i pro zahraničí (např. Moskva, Dubrovník). Pro tuzemsko bylo vyrobeno 666 vozů pro dva rozchody.
Po druhé světové válce začaly pražské elektrické dráhy tyto tramvaje vyřazovat. Část z nich byla ještě předána do Košic, Olomouce, Ostravy a Plzně. Do služeb olomouckým cestujícím byly v letech 1947 – 1967 postupně zařazeno 63 pražských tramvají ve dvou provedeních (rok výroby 1905–1910 a 1920-1925). Pravidelně jezdily až do roku 1970 a jako záložní zůstaly do února 1971, pak byly vyřazeny.
V roce 1974 vyřazovaly zbylé dvounápravové tramvaje z osobní dopravy i pražské Dopravní podniky. Tehdy byla tato tramvaj předána do Olomouce a zde ještě sloužila jako služební vůz v letech 1975 – 1984.
Před 85. výročím tramvajové dopravy v Olomouci byla tramvaj č. 223 částečně opravena. Po oslavách byla odstavena a její provoz s cestujícími byl po dalších úpravách schválen před oslavami 90. výročí pouliční dráhy v Olomouci v roce 1989.
Díky svému „nenaleštěnému“ provoznímu vzhledu a svébytné atmosféře olomouckých historických ulic tato tramvaj již dvakrát absolvovala filmové natáčení, a to roku 1992 (film Záhada hlavolamu) a roku 2002 (film Doktor Živago).
V roce 1996 byl tento vůz Ministerstvem kultury České republiky prohlášen za kulturní památku.
rok výroby | 1930 | |
výrobce | Ringhofferovy závody, a.s. Praha | |
délka | 10 820 mm | |
šířka | 2 130 mm | |
výška | 3 305 mm | |
rozvor | 3 100 mm | |
rozchod | 1 435 mm | |
průměr kol | 865 mm | |
hmotnost | 12 000 kg | |
obsaditelnost | 24 míst k sezení, 10 míst k stání v oddílu 7 míst k stání na přední plošině, 13 míst k stání na zadní plošině | |
|
600 V stejnosměrných | |
výkon motorů | 2 – 60 k | |
původní pražské číslo | 2238 | |
nynější číslo DPMO, a.s. | 223 |
rok výroby | 1951 |
výrobce | Gottwaldovy závody, První brněnská a Královopolská strojírna n. p. Brno |
délka | 10 960 mm |
šířka | 2 240 mm |
výška | 2 290 mm |
rozvor | 3 400 mm |
rozchod | 1 435 mm |
průměr kol | 635 mm |
hmotnost | 7 700 kg |
obsaditelnost | 26 míst k sezení, 44 míst k stání |
původní ostravké číslo | 206, později 8821 |
nynější číslo DPMO, a.s. | 99 |
Mimo této tramvaje se podařilo zachovat i další veterány olomouckých tramvajových kolejí:
16 | originální olomoucká tramvaj z roku 1912 prohlášená za kulturní památku v roce 1994, renovovaná roku 1999, deponovaná v Technickém muzeu v Brně (majetek DPMO, a.s.) |
61 | roku 1968 renovována u výrobce, označena pražským číslem 180 a 2 dny před okupací republiky ozbrojenými silami Varšavské smlouvy byla expedována ze země do Národního tramvajového muzea v anglické Crichi (Velká Británie) |
67 | od roku 1965 v Praze v tamním podnikovém museu, kde je vystavena pod původním číslem 275. |
205 | v dílnách DPMO, a.s. byla restaurována a upravena podle požadavků Technického muzea v Brně. Po 75. výročí tramvajové dopravy v Olomouci (1974) byla předána do expozice v Brně-Líšni. |
Zpracoval: p. Ondřej Pícha
Významní partneři veřejné sbírky:
Dopravní podnik města Olomouce, a.s.
Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 111
Společnost Dopravní podnik města Olomouce, a.s., IČO 47676639, sídlo Koželužská 563/1, 779 00 Olomouc, je členem koncernu statutárního města Olomouc, kde statutární město Olomouc, IČO 002 99 308, se sídlem Horní náměstí 583, 779 11 Olomouc, vystupuje jako řídící osoba.
Copyright © 2024 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.
Realizace © WINTERNET s.r.o.