Kdy vyjela první tramvaj v českých zemích?

První slavnostní jízda elektrické dráhy v Praze se uskutečnila 18. července 1891. Cesta po celé trati trvala čtyři a půl minut, nejvyšší povolená rychlost byla 10 km/h. O jízdu novým dosud neznámým dopravním prostředkem byl obrovský zájem, ale z dlouhodobého hlediska nebyla perspektivní vzhledem k izolovanosti úseku. Splnila především úkol propagovat myšlenku využití elektriky v hromadné dopravě. 
 

První elektrická tramvaj v Praze se rozjela v roce 1891

O revoluci ve veřejné dopravě se před 128 lety postaral vynálezce František Křižík. U příležitosti Zemské jubilejní výstavy postavil v Praze první elektrickou dráhu. Vedla z Letné k Výstavišti a měřila pouhých 800 metrů. Pravidelná doprava na této dráze byla zahájena 18. července 1891.
První tramvajová trať, která byla zároveň i první elektrickou dráhou v českých zemích, začínala u dnešní restaurace Letenský zámeček, kde byla vozovna sloužící současně jako krytá čekárna. V jejím sousedství stála malá elektrárna, která vyráběla pro pohon tramvaje elektrický proud o napětí 150 V.  

Jednokolejná trať vedla Oveneckou ulicí a končila u vchodu do Královské obory. V následujících letech byla její trasa prodloužena na 1,4 kilometry.

Zajímavostí letenské elektrické dráhy byl první pražský integrovaný dopravní systém. Vydávaly se zde totiž společné jízdenky pro elektrickou tramvaj a nedalekou letenskou lanovou dráhu, ačkoliv šlo o dva rozdílné dopravní podniky. 

Zpočátku měla dráha k dispozici dva jednoduché otevřené vozy, které svým vzhledem připomínaly tehdy oblíbené letní vozy koněspřežné tramvaje. V roce 1894 se vozový park rozrostl o první dva zavřené vozy. K běžnému provozu však bohatě stačily jen dva vozy. Zájem o trať totiž postupně upadal a její provoz byl v celkovém výsledku ztrátový. Dráha sloužila sezónně do roku 1900, zrušena byla v roce 1902. Během deseti sezón první česká elektrická dráha přepravila 593 027 cestujících.
 
V roce 1896 se proháněla Prahou z Libně do Vysočan motorová tramvaj soukromé elektrické dráhy Františka Křižíka.

 

František Křižík všechny čtyři tramvajové vozy pak přestěhoval do Libně, kde od roku 1896 provozoval svůj další soukromý tramvajový dopravní podnik na trase Praha – Libeň – Vysočany. Libeňská dráha byla, na rozdíl od letenské tramvaje, mimořádně úspěšná. Než ale elektrické tramvaje začaly dominovat v pražské městské hromadné dopravě, uplynulo ještě několik let.

Zpočátku se budovaly oddělené tratě elektrických drah v pražských předměstích. Teprve po odkoupení sítě koněspřežné tramvaje od belgického podnikatele Eduarda Otleta Elektrickými podniky královského hlavního města Prahy a její následné elektrifikaci bylo možné přikročit k budování jednotné tramvajové sítě v pražské aglomeraci.

 

Zdroj: extrastory.cz

Sdílet

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 111

Společnost Dopravní podnik města Olomouce, a.s., IČO 47676639, sídlo Koželužská 563/1, 779 00 Olomouc, je členem koncernu statutárního města Olomouc, kde statutární město Olomouc, IČO 002 99 308, se sídlem Horní náměstí 583, 779 11 Olomouc, vystupuje jako řídící osoba.

Najdete nás také na:

YouTube Instagram Twitter

Copyright © 2024 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Realizace © WINTERNET s.r.o.