Rozlučková jízda tramvaje Astra - 27.9.2025


V sobotu 27.9.2025 pořádá DPMO ve spolupráci s Klubem přátel MHD rozlučkovou jízdu tramvají typu Astra. Tato jízda je určena pro všechny milovníky městské tramvajové dopravy v Olomouci a přeprava  v rozlučkové tramvaji bude zdarma. 

Trasa rozlučkové jízdy: 

  • tramvaj vyjíždí z občasné zastávky Sokolská > Neředín, krematorium, kde bude možné focení tramvaje na Neředínské točně
  • Neředín, krematorium > Náměstí Hrdinů > Nová Ulice
  • Nová Ulice > Tržnice > Pavlovičky -  možnost focení tramvaje na konečné
  • Pavlovičky > Náměstí Hrdinů > Tržnice > Hlavní nádraží - zastavení tramvaje na odstavné koleji - možnost focení
  • Hlavní nádraží > přes centrum> občasná zastávka Sokolská


Jízdní řád rozlučkové jízdy 27.9.2025

Sokolská
(občasná zastávka)


Neředín, 
krematorium

(příjezd - odjezd

Náměstí Hrdinů

 

Nová Ulice

(příjezd -odjezd)

Tržnice Hlavní nádraží

Pavlovičky

(příjezd)

14:15 14:25 14:35 14:45 14:52 14:55 15:05 15:10 15:17

Pavlovičky

(odjezd)

 

Hlavní nádraží

Náměstí Hrdinů Tržnice

Hlavní nádraží

(příjezd - odjezd přes centrum)

vyčkávání na odstavné koleji

Sokolská

(občasná zastávka)

15:27 15:35 15:45 15:50 15:55 16:10 16:20

Výstup a nástup účastníků jízdy umožněn pouze na zastávkách vypsaných výše, ostatní zastávky na trase tramvaj projíždí.


 

Do Olomouce byly dodány 4 tramvaje Astra, evidenční čísla 201, 202, 203, 204

První tramvaj typu Škoda INEKON Astra dosedla na olomoucké koleje 21.11.1998 a do konce roku ještě přibyl druhý vůz. Tramvaj je přívětivá pro hendikepované osoby. Střední nízkopodlažní článek je bezbariérový, zde mohou bez pomoci dopomoci najíždět vozíčkáři i rodiče s dětskými kočárky a nástup bez schodů přivítali také méně pohyblivý cestující. Hospodárnost provozu zajišťuje asynchronní elektrická výzbroj s bezztrátovou regulací rozjezdů a rekuperačním bržděním, při němž je do troleje vracena elektřina. Tramvaj Astra ev. č.  201 měla elektrickou výzbroj ELIN kompletně z Rakouska, vůz 202 už s montáží části výzbroje přímo v Plzni. 

Premiéru v osobní dopravě si nová tramvaj odbyla na prezentační Mikulášské jízdě 5. prosince 1998 za účasti představitelů města Olomouce. 

Další dvě Astry pořídil DPMO v roce 1999. Tomu ale předcházela úprava areálu v Koželužské ulici, demolice kotelny a uhelny v nejstarší hale tramvajové vozovny a její rekonstrukce na "halu Astra".  Údržba nízkopodlažních tramvají je zcela odlišná, neboť elektrická výzbroj je umístěna na střeše vozidel. Novým technologickým postupům proto muselo být upraveno i dílenské zázemím. 

Od počátku bylo zřejmé, že z ekonomických důvodů není možné budoucnost tramvajového provozu stavět pouze na nových tramvají Astra. Počínaje rokem 1999 byly zahájeny modernizace tramvají T3 SUCS. 

S několikaletým odstupem se pokračovalo nákupem tří vozů Inekon Trio. Tyto tramvaje byly zakoupeny v rámci projektu Rozvoj MHD v Olomouci s využitím finanční dotace z EU. 

Technické uspořádání vozidel s krátkými články a pevnými neotočnými podvozky je sice ve světě používané, klade ale zvýšené požadavky na trasování tramvajových tratí. Proto byly tyto tramvaje standardně nasazovány  na linky č. 1 a 7 vedené mimo historické jádro města po přímější trati na třídě Kosmonautů. 

2. září 2025 byly odvezeny k likvidaci tramvaje Astra ev. č. 201 a 202. 


 

Zajímavosti o tramvaji typu Astra:

  • Výrobce: Škoda - Plzeň
  • Rok výroby: 1998-1999
  • Evidenční číslo: 201-204

Škoda 03T obchodní názvy Astra (asynchronní tramvaj), původně označována jako Škoda Inekon LTM 10.08) je česká tříčlánková nízkopodlažní tramvaj vyráběná společností Škoda.

Svoji premiéru měla roku 1998prototypy se objevily již na přelomu let 1997 a 1998.

Jedná se o jednosměrný čtyřnápravový motorový částečně nízkopodlažní tramvajový vůz skládající se ze tří článků, které jsou navzájem spojeny kloubem a krycím měchem. V pravé bočnici se nacházejí čtvery předsuvné dveře. Na střeše vozidla je umístěna elektrická výzbroj, která umožňuje rekuperaci při brzdění a u vozidla tak snižuje celkovou spotřebu energieTrakční motory jsou asynchronní a spolu s napěťovým střídačem IGBT mají rovněž určitý podíl na snížené spotřebě energie oproti například odporové regulaci.

Prostřední článek tramvaje je nízkopodlažní, tvoří 50 % celé tramvaje. Celý vůz je průchozí, při jeho navrhování bylo myšleno i na osoby se sníženou schopností pohybu a kočárky. Pod dveřmi středního článku je umístěna výsuvná plošina.


 

Technické parametry:

  • Rozchod: 1 435 mm
  • Délka (bez spřáhel): 20 090 mm
  • Šířka: 2 460 mm
  • Výška: 3 460 mm
  • Rozvor náprav: 1 880 mm
  • Průměr kol: 610 mm
  • Míst celkem: 132 osob
  • Míst k sezení: 42 osob
  • Míst k stání: 90 osob
  • Hmotnost prázdného vozu: 22 400 kg
  • Hmotnost max. obsazeného vozidla: 37 940 kg
  • Výkon motorů : 4x85 kW asynchronní (střídavý)
  • Elektrická výzbroj: střídavá s rekuperací – ELIN
  • Nejvyšší provozní rychlost: 70 km/h

 

Všechny aktuality

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 111

Společnost Dopravní podnik města Olomouce, a.s., IČO 47676639, sídlo Koželužská 563/1, 779 00 Olomouc, je členem koncernu statutárního města Olomouc, kde statutární město Olomouc, IČO 002 99 308, se sídlem Horní náměstí 583, 779 11 Olomouc, vystupuje jako řídící osoba.

Najdete nás také na:

YouTube Instagram Twitter

Copyright © 2025 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Realizace © WINTERNET s.r.o.