cz en

Menu

Olomouc odloží protažení tratě i urgentní modernizaci odpadového centra

Na začátku tohoto měsíce leželo před olomouckými radními stamilionové dilema, zda z rozpočtu na rok 2020 kvůli nedostatku peněz vyškrtnout roky slibované prodloužení tramvajové trati na Nové Sady, nebo nutnou modernizaci odpadového centra. Nakonec však město nenašlo peníze ani na jednu z těchto věcí.
 
Nejnovější větev olomoucké tramvajové trati nyní končí v Rooseveltově ulici. Na plánované prodloužení do srdce největšího olomouckého sídliště zatím zřejmě nedojde.
 

Nejnovější větev olomoucké tramvajové trati nyní končí v Rooseveltově ulici. Na plánované prodloužení do srdce největšího olomouckého sídliště zatím zřejmě nedojde. | foto: Magistrát města Olomouce

Budování 1 300 metrů dlouhé tramvajové trati se třemi novými zastávkami a konečnou u středu nejlidnatějšího olomouckého sídliště přitom mělo začít už v březnu 2020. Oficiálně to letos v květnu oznámila sama radnice. Pustila se už i do výběru stavební firmy, tento týden se budou otevírat obálky s jednotlivými nabídkami.

A právě na ně teď Olomouc sází. Rozhodující bude, zda od některé stavební firmy dorazí dostatečně nízká nabídka. Pokud se tak stane, úředníci vše přepočítají a politici jsou připraveni využít i finanční rezervu města a trať do rozpočtu vrátit.

„To bychom ale případně udělali až příští rok v rámci rozpočtové změny,“ podotkl ekonomický náměstek Otakar Bačák (spOLečně).

Sám však v něco takového příliš nevěří. „Budu tomu věnovat veškerou svou pečlivost a znalosti. Nechceme však finance města přivést ke kolapsu,“ zdůraznil.

Aktuální lhůta pro dokončení trati je konec roku 2022

Pokud tato poslední šance skutečně nevyjde, není vůbec jasné, kdy by stavba dlouho plánované druhé etapy trati na Nové Sady mohla začít.„To už bych mluvil za příští koalici,“ reaguje Bačák na dotaz ohledně dalšího eventuálního termínu.

Dnes první část trati od roku 2013 při cestě od centra města vede kolem nákupní Galerie Šantovka a končí už u Trnkovy ulice u prvních paneláků na okraji sídliště. Jestliže se ale budou nové koleje ve směru na jih Olomouce pokládat později, vyjde ji to pravděpodobně dráž.

Pokud se totiž městu nepodaří trať se třemi plánovanými zastávkami kompletně dokončit do závěru roku 2022, ztratí možnost čerpat na ni dotace podle pravidel stávajícího plánovacího období pro rozdělování evropských peněz.

V tom následujícím, jež končí až v roce 2027, však už bude evropský příspěvek nižší. Místo nynějších až 85 procent daných nákladů půjde maximálně o 70 procent.

„Tento úvěr si město musí vzít v každém případě,“ podotkl Bačák.

Město si i přes škrty v rozpočtu vezme úvěr 450 milionů

Spolu s tratí z rozpočtu na příští rok vypadla i modernizace odpadového centra v olomoucké městské části Chválkovice. Stát měla 250 milionů korun. Ještě letos v létě se zdálo, že je nevyhnutelná. Radnice tehdy oznámila, že tamní sběrný dvůr i linka na tříděný odpad jsou na hranici životnosti a výkonnosti.

„Kolaps dotřiďovací linky a sběrného dvora nemůžeme připustit. Musíme rychle začít budovat nové odpadové centrum, na nějž potřebujeme překlenovací úvěr,“ uvedl v srpnu primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO).

Ani modernizace odpadového centra však příští rok nezačne. Podle Bačáka je možné, že se dostane do rozpočtu na roky 2021 či 2022.

Do rozpočtu na příští rok jsme dali jeden milion na případné přepracování příslušné dokumentace. Na jejím základě by pak bylo možné tento projekt zlevnit a ještě v tomto dotačním období uskutečnit,“ řekl Bačák.

Celkově počítá s tím, že Olomouc příští rok na investice pošle téměř 600 milionů korun. Při tom si ovšem pomůže úvěrem ve výši až 450 milionů. Tyto peníze měly původně jít také na novou trať a odpadové centrum, nakonec budou potřeba jinde.

„Tento úvěr si město musí vzít v každém případě,“ podotkl Bačák.

Již z minulosti zadlužené město totiž počítá například s opravou frekventované Foerstrovy ulice, pokračováním protipovodňových opatření, s kompletní rekonstrukcí vytížené ulice 8. května či opravami škol za více než čtyřicet milionů.

Zdroj: idnes.cz

Sdílet

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 111

Prodejny:

Legionářská 1, Olomouc
+420 585 533 250

po-pá 6:00 - 18:00, so 7:00 - 12:00

Hlavní nádraží, Olomouc
+420 584 148 414

po-pá 5:00 - 19:00, ne 14:00 - 19:00

Ostravská ul., Olomouc
+ 420 585 313 848, 917
po-pá 5:00 - 17:00
(smluvní prodejce)

Najdete nás také na:

YouTube Instagram Twitter

Copyright © 2020 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Realizace © WINTERNET s.r.o.