Ještě na podzim to byl pravděpodobně nejstarší provozuschopný autobus ve službách dopravního podniku v celé republice a asi i nejvěkovitější karosa v plném nasazení. Pravda, už nebrázdila ulice Havlíčkova Brodu, ale jezdila na linkách po okrajích města. Karosa B 732 byla vůbec prvním autobusem, který havlíčkobrodské technické služby před čtvrt stoletím, v září 1995 pořídily. Poslední směnu odsloužil 31. října loňského roku.
„Má najeto 600 tisíc kilometrů. Ale vše po městě a říká se, že v tom případě je třeba nájezd vynásobit dvěma,“ říká vedoucí provozu havlíčkobrodské MHD Lubomír Hepner, který měl kousek s „espézetkou“ HB 54-86 celých pětadvacet let na očích.
„Měl i svoje poruchy, ale nikdy nebyly zásadní. Motor převodovka i rozvodovka jsou původní,“ popisuje Hepner. „Pojízdný byl do poslední chvíle,“ dodává. Původní šestiválcový motor s výkonem 174 kilowattů je spojený s pětistupňovou manuální převodovku, která už přeci jen má nějaké vůle. Před devíti lety dostal autobus novou střechu a mechanici vyvařili karoserii.
Hepner chválí spolehlivost i levný provoz jednoduché karosy. Pokud se na ní něco pokazilo, daly se sehnat levně a jednoduše náhradní díly a mechanici dopravního podniku zvládli opravu sami.
Jan Havel z aukční firmy Veacom, která zajišťovala prodej havlíčkobrodské karosy, ubezpečuje, že tak stará technika není ve službách obcí a firem výjimkou: „I když se v posledních letech udály poměrně masivní obměny vozového parku, stále se docela často setkáváme s až muzejními kousky, které jsou někdy i ze sedmdesátých let.“
Nový majitel Pavel Dvořák autobus koupil, aby ho zachránil. Převeze ho do Tábora a chystá jeho rekonstrukci do původní podoby. Vyrážet s ním chce i na veteránské srazy.
Karosa B 732Příměstský a městský třídveřový autobus, vyráběný v letech 1983 – 1997 ve Vysokém Mýtě. Dvounápravový autobus s polosamonosnou karoserií panelové konstrukce má motor za zadní nápravou. Jedinou změnou oproti typu B 731 s automatickou převodovkou je mechanická převodovka, v obou případech od výrobce Praga. Karosy B 731 a B 732 z posledních sérií mají prodlouženou zakulacenou záď, která byla použita i na nástupci řady 700, sérii 900. Prvních pět vozů B 732 bylo vyrobeno v roce 1983, celkem jich vzniklo 4 495. V pražském MHD dosloužil v 2013 na lince 122. Verze s automatem B 731 se s hlavním městem rozloučila o rok později. V roce 2019 byl posledním městským provozem, v němž byl typ B 732 v provozu, Havlíčkův Brod. Díky modernizacím jezdí také v několika málo slovenských městech, avšak obvykle záložně, nebo u soukromníků mimo linkovou dopravu.
Zdroj: Wikipedia |