cz en

Menu

Nejdéle sloužící karosa zachráněna. Nadšenec jí vrátí lesk a vyrazí na sraz

Na počítadle kilometrů má 650 tisíc, po šichtách v městském provozu je ovšem číslo třeba násobit. Takovou robotu odvedl za čtvrtstoletí v havlíčkobrodských ulicích červenobílý autobus. Hranatá karosa byla neodmyslitelnou součástí provozu v Česku po desítky let. Asi nejstarší dosloužila koncem října, teď se stěhuje do Tábora.

Autobusový dědeček  ještě s původními žlutými šestimístnými registračními značkami a knížkovým technickým průkazem formátu A5 vozil cestující v Havlíčkově Brodě bezmála čtvrt století. Ikonická červenobílá karosa v městském provedení se třemi dveřmi se po ukončení kariéry dostala do aukce.


 Ještě na podzim to byl pravděpodobně nejstarší provozuschopný autobus ve službách dopravního podniku v celé republice a asi i nejvěkovitější karosa v plném nasazení. Pravda, už nebrázdila ulice Havlíčkova Brodu, ale jezdila na linkách po okrajích města. Karosa B 732 byla vůbec prvním autobusem, který havlíčkobrodské technické služby před čtvrt stoletím, v září 1995 pořídily. Poslední směnu odsloužil 31. října loňského roku.

„Má najeto 600 tisíc kilometrů. Ale vše po městě a říká se, že v tom případě je třeba nájezd vynásobit dvěma,“ říká vedoucí provozu havlíčkobrodské MHD Lubomír Hepner, který měl kousek s „espézetkou“ HB 54-86 celých pětadvacet let na očích.

„Měl i svoje poruchy, ale nikdy nebyly zásadní. Motor převodovka i rozvodovka jsou původní,“ popisuje Hepner. „Pojízdný byl do poslední chvíle,“ dodává. Původní šestiválcový motor s výkonem 174 kilowattů je spojený s pětistupňovou manuální převodovku, která už přeci jen má nějaké vůle. Před devíti lety dostal autobus novou střechu a mechanici vyvařili karoserii.

Hepner chválí spolehlivost i levný provoz jednoduché karosy. Pokud se na ní něco pokazilo, daly se sehnat levně a jednoduše náhradní díly a mechanici dopravního podniku zvládli opravu sami.

Jan Havel z aukční firmy Veacom, která zajišťovala prodej havlíčkobrodské karosy, ubezpečuje, že tak stará technika není ve službách obcí a firem výjimkou: „I když se v posledních letech udály poměrně masivní obměny vozového parku, stále se docela často setkáváme s až muzejními kousky, které jsou někdy i ze sedmdesátých let.“

Nový majitel Pavel Dvořák autobus koupil, aby ho zachránil. Převeze ho do Tábora a chystá jeho rekonstrukci do původní podoby. Vyrážet s ním chce i na veteránské srazy.

Karosa B 732

Příměstský a městský třídveřový autobus, vyráběný v letech 1983 – 1997 ve Vysokém Mýtě.

Dvounápravový autobus s polosamonosnou karoserií panelové konstrukce má motor za zadní nápravou. Jedinou změnou oproti typu B 731 s automatickou převodovkou je mechanická převodovka, v obou případech od výrobce Praga.

Karosy B 731 a B 732 z posledních sérií mají prodlouženou zakulacenou záď, která byla použita i na nástupci řady 700, sérii 900.

Prvních pět vozů B 732 bylo vyrobeno v roce 1983, celkem jich vzniklo 4 495. V pražském MHD dosloužil v 2013 na lince 122. Verze s automatem B 731 se s hlavním městem rozloučila o rok později. 

V roce 2019 byl posledním městským provozem, v němž byl typ B 732 v provozu, Havlíčkův Brod. Díky modernizacím jezdí také v několika málo slovenských městech, avšak obvykle záložně, nebo u soukromníků mimo linkovou dopravu.

  • délka: 11 055 / 11 347 mm
  • šířka: 2 500 mm
  • výška: 3 165 mm
  • pohotovostní hmotnost: 9 400 – 10 200 kg
  • motor: LIAZ ML 635 / ML 636
  • výkon: 148,5 – 175 kW

Zdroj: Wikipedia

  

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/historie/karosa-autobus-havlickuv-brod.A200130_152845_auto_ojetiny_fdv?utm_source=facebook&utm_medium=sharecd&utm_campaign=desktop

Sdílet

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 111

Prodejny:

Legionářská 1, Olomouc
+420 585 533 250

po-pá 6:00 - 18:00, so 7:00 - 12:00

Hlavní nádraží, Olomouc
+420 584 148 414

po-pá 5:00 - 19:00, ne 14:00 - 19:00

Ostravská ul., Olomouc
+ 420 585 313 848, 917
po-pá 5:00 - 17:00
(smluvní prodejce)

Najdete nás také na:

YouTube Instagram Twitter

Copyright © 2020 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Realizace © WINTERNET s.r.o.