Nejdéle sloužící karosa zachráněna. Nadšenec jí vrátí lesk a vyrazí na sraz

Na počítadle kilometrů má 650 tisíc, po šichtách v městském provozu je ovšem číslo třeba násobit. Takovou robotu odvedl za čtvrtstoletí v havlíčkobrodských ulicích červenobílý autobus. Hranatá karosa byla neodmyslitelnou součástí provozu v Česku po desítky let. Asi nejstarší dosloužila koncem října, teď se stěhuje do Tábora.

Autobusový dědeček  ještě s původními žlutými šestimístnými registračními značkami a knížkovým technickým průkazem formátu A5 vozil cestující v Havlíčkově Brodě bezmála čtvrt století. Ikonická červenobílá karosa v městském provedení se třemi dveřmi se po ukončení kariéry dostala do aukce.


 Ještě na podzim to byl pravděpodobně nejstarší provozuschopný autobus ve službách dopravního podniku v celé republice a asi i nejvěkovitější karosa v plném nasazení. Pravda, už nebrázdila ulice Havlíčkova Brodu, ale jezdila na linkách po okrajích města. Karosa B 732 byla vůbec prvním autobusem, který havlíčkobrodské technické služby před čtvrt stoletím, v září 1995 pořídily. Poslední směnu odsloužil 31. října loňského roku.

„Má najeto 600 tisíc kilometrů. Ale vše po městě a říká se, že v tom případě je třeba nájezd vynásobit dvěma,“ říká vedoucí provozu havlíčkobrodské MHD Lubomír Hepner, který měl kousek s „espézetkou“ HB 54-86 celých pětadvacet let na očích.

„Měl i svoje poruchy, ale nikdy nebyly zásadní. Motor převodovka i rozvodovka jsou původní,“ popisuje Hepner. „Pojízdný byl do poslední chvíle,“ dodává. Původní šestiválcový motor s výkonem 174 kilowattů je spojený s pětistupňovou manuální převodovku, která už přeci jen má nějaké vůle. Před devíti lety dostal autobus novou střechu a mechanici vyvařili karoserii.

Hepner chválí spolehlivost i levný provoz jednoduché karosy. Pokud se na ní něco pokazilo, daly se sehnat levně a jednoduše náhradní díly a mechanici dopravního podniku zvládli opravu sami.

Jan Havel z aukční firmy Veacom, která zajišťovala prodej havlíčkobrodské karosy, ubezpečuje, že tak stará technika není ve službách obcí a firem výjimkou: „I když se v posledních letech udály poměrně masivní obměny vozového parku, stále se docela často setkáváme s až muzejními kousky, které jsou někdy i ze sedmdesátých let.“

Nový majitel Pavel Dvořák autobus koupil, aby ho zachránil. Převeze ho do Tábora a chystá jeho rekonstrukci do původní podoby. Vyrážet s ním chce i na veteránské srazy.

Karosa B 732

Příměstský a městský třídveřový autobus, vyráběný v letech 1983 – 1997 ve Vysokém Mýtě.

Dvounápravový autobus s polosamonosnou karoserií panelové konstrukce má motor za zadní nápravou. Jedinou změnou oproti typu B 731 s automatickou převodovkou je mechanická převodovka, v obou případech od výrobce Praga.

Karosy B 731 a B 732 z posledních sérií mají prodlouženou zakulacenou záď, která byla použita i na nástupci řady 700, sérii 900.

Prvních pět vozů B 732 bylo vyrobeno v roce 1983, celkem jich vzniklo 4 495. V pražském MHD dosloužil v 2013 na lince 122. Verze s automatem B 731 se s hlavním městem rozloučila o rok později. 

V roce 2019 byl posledním městským provozem, v němž byl typ B 732 v provozu, Havlíčkův Brod. Díky modernizacím jezdí také v několika málo slovenských městech, avšak obvykle záložně, nebo u soukromníků mimo linkovou dopravu.

  • délka: 11 055 / 11 347 mm
  • šířka: 2 500 mm
  • výška: 3 165 mm
  • pohotovostní hmotnost: 9 400 – 10 200 kg
  • motor: LIAZ ML 635 / ML 636
  • výkon: 148,5 – 175 kW

Zdroj: Wikipedia

  

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/historie/karosa-autobus-havlickuv-brod.A200130_152845_auto_ojetiny_fdv?utm_source=facebook&utm_medium=sharecd&utm_campaign=desktop

Sdílet

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Sídlo společnosti:
Koželužská 563/1, Olomouc
+420 585 533 111

Společnost Dopravní podnik města Olomouce, a.s., IČO 47676639, sídlo Koželužská 563/1, 779 00 Olomouc, je členem koncernu statutárního města Olomouc, kde statutární město Olomouc, IČO 002 99 308, se sídlem Horní náměstí 583, 779 11 Olomouc, vystupuje jako řídící osoba.

Najdete nás také na:

YouTube Instagram Twitter

Copyright © 2024 Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Realizace © WINTERNET s.r.o.